Beslutningsreise

Noen ganger ender vi opp med å kjøpe ulike produkter, enten det var planlangt eller ikke. Som oftest er det flere kanaler du mottar informasjon fra.

Beslutningsprosessen

En beslutningsprosess er hele rekken med handlinger frem til en beslutning blir gjort. Denne prosessen er delt opp i

  • Problemerkjennelse- du finner et behov som du må tilfredsstille.
  • Informasjonssøk- Hvor og hvordan finner jeg nødvendig informasjon?
  • Evaluering av alternativer- vurdere hvilke alternativer som kan funke (substitutter, konkurrenter)
  • Valg- den endelige beslutningen, hvorfor kjøpte man det?
  • Etter kjøp evaluering- følelsene og tankene man sitter igjen med etter kjøpet.

Min beslutningsreise

Jeg har lenge hatt behov for en ny telefon. Min gamle hadde begynt å bli noen år, og funksjonene jeg trenger var redusert. Dette var problemerkjennelsen. Jeg trengte en ny telefon, fordi min ikke funket som den skulle lenger.

Neste steg var å finne ut hvilket mobil jeg skulle kjøpe. Jeg har tidligere hatt iPhone, og var bestemt på at det var dette jeg skulle ha. For å finne nødvendig informasjon, gikk jeg inn på apple sine sider for å finne informasjon om de ulike telefonene. Det stod mellom en av de nyeste telefonene. Jeg er student, og har ikke råd til å kjøpe telefoner i hytt og pine. På bakgrunn av dette, lette jeg i den prisklassen jeg ønsket og så på funksjonene jeg trengte. Kameraet på de nyeste iphonene er noe som er svært populært på sosiale medier. Man får stadig opp videoer og bilder som sammenlikner de ulike telefonene.

Etter jeg fant en telefon som fyller mine behov, så jeg på ulike leverandører for å sammenlikne pris. Elkjøp hadde prisfall på nettopp denne, så det passet utmerket.

Valget mitt falt på iPhone 12. Dette er fordi den hadde det jeg trengte, og det jeg ville ha. Grunnen til at jeg for eksempel ikke kjøpte den nyeste, er fordi jeg føler det er bortkasta penger for meg å bruke på noe jeg egentlig ikke trenger.

Etter kjøpet av ny telefon, er jeg veldig fornøyd. Den fungerer til jeg skal bruke den til, og jeg er fornøyd med med selv for å ikke sløse penger på noe jeg ikke trenger.

Informasjonskanaler

Når vi skal kjøpe et nytt produkt, blir vi påvirket av flere kanaler. I dag er det for det meste sosiale medier som påvirker kjøpet vårt, eller avdekker et behov hos oss. I mitt tilfelle har jeg sett flere sammenlikninger av telefoner, og dette var noe som avgjorde mitt kjøp.

Leave a Reply

Your email address will not be published.