How To- Google Analytics

Hva er Google Analytics?

Google Analytics er et godt analyseverktøy som gir deg mulighet til å analysere webtrafikken på din nettside. Denne verktøyet gir deg innblikk i hvor mange som besøker din nettside, hvor lenge de oppholder seg på siden og hvilke kanaler besøkende kommer fra. Om det for eksempel er via sosiale medier eller betalt søk.

Hvorfor Google Analytics?

Ved å bruke Google Analytics får du en bredere forståelse av nettside som markedsføringsverktøy. Blant annet hva du kan forbedre og optimalisere på din nettside. Du kan enkelt finne ut hvilke kanaler som generer mest trafikk til din nettside. Ved å få en slik forståelse av trafikken og atferden på din nettside, vil du enklere kunne lykkes med din nettside, enten det er en blogg eller nettbutikk.

Hvordan komme igang

  • Steg 1: Det første du må gjøre er å logge inn på analytics.google.com . Hvis du ikke allerede har en google-konto, kan du registrere deg.
  • Steg 2: Neste steg er å fylle inn navn, url og domene til nettsiden du ønsker å spore.
  • Steg 3: Fyll inn eiendomsinformasjon
  • Steg 4: Du skal nå bruke sporingskoden du har mottatt. Det er forskjellig hvordan du legger den inn, avhengig av hvilken plattform du bruker. Du kan da følge anvisningene til Google Analytics
  • Steg 5: Siste steget er å sjekke om koden fungerer. Dette kan du kontrollere ved å logge inn på Analytics brukeren din, samtidig som du klikker deg rundt på nettsiden din.

Forstå Google Analytics

Når du kommer inn på forsiden i Analytics kan du se antall brukere, økter og trafikkilder. Du kan også her stille inn tidssoner. Hvis vi ser litt videre, er det flere ulike rapporter du kan se dersom du trykker deg videre.

Sanntid
Denne rapporten lar deg se hvor mange som er på nettsiden din, hvor de kommer fra, hvilke søkeord de brukte for å finne frem til din nettside og deres grafiske plassering.

Målgruppe
Google Analytics har forhåndsinnstilte målgrupper som kan spores automatisk. Du kan også opprette tilpassede målgrupper. Her er en oversikt over hva du kan finne innenfor målgrupper:

  • Brukere: antall brukere som har besøkt nettstedet ditt minst én gang
  • Nye brukere: antall besøkende som besøkte nettstedet ditt for første gang
  • Økter: Totalt besøkende innen en gitt tidsperiode
  • Antall økter per bruker: gjennomsnittlig antall ganger brukere har besøkt nettstedet ditt
  • Sidevisninger: totalt antall besøkte sider
  • Sider/økt: gjennomsnittlig antall sider besøkt i løpet av en enkel økt
  • Gjennomsnittlig øktlengde: gjennomsnittlig tid brukt på nettsiden din per økt
  • Avvisningsfrekvens: prosentandel av énsidesøkter uten interaksjon

Brukeranskaffelse
Det er viktig å vite hvor besøkende kommer fra. Ansaffelsesrapporten lar deg se hvilke plattformer nettstedet ditt fungerer godt, og andre du burde forbedre. Dette er kildene Analytics sporer:

  • Direkte: Dette er besøkende som direkte har skrevet inn ditt domenenavn
  • E-post: Besøkende som har mottatt din markedsføring på e-post og fortsatte med å besøke nettsiden din
  • Organisk søk: Besøkende som har funnet nettsiden din via søkemotorresultater.
  • Betalt søk: Besøkende som har blitt tiltrukket av dine annonser
  • Henvisning: Besøkende som kommer via tilbakekoblinger
  • Sosialt: Sosiale følgere som nå er brukere.
  • Annet: Besøkende som ikke kan plasseres innenfor noen av de overnevnte

De to siste rapportene er atferd og konverteringer. Atferdsrapporten ser på brukerhandlinger og hvordan de samhandler med nettsiden. Konverteringer er en rapport som er verdifull for små bedrifter som ønsker å optimalisere markedsføringsstrategier.

Kilder

https://www.wix.com/blog/2017/05/how-to-use-google-analytics/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=13708482663^124757113672&experiment_id=^^530755701308^^_DSA&gclid=Cj0KCQjw1ZeUBhDyARIsAOzAqQLwr-cq9fK1ZtW6RmbUOsEKJyIg4Dnps5p2_YTsm2vYWxx_CfV_pkQaAhFxEALw_wcB

Leave a Reply

Your email address will not be published.