Nettbutikker- Kan det bli for mye?

I dette innlegget skal jeg vurdere nettbutikken, Rituals.no , basert på INEVO´s ti vurderingskriterier. Du kan lese mer om de ti punktene her.

Rituals er en nettbutikk som i hovedsak tilbyr dufter og kroppspleie. Den første uavhengige butikken ble åpnet i 2000, og har i dag mer enn 600 butikker i ulike land.

Jeg vil understreke at dette er ikke noe fasit, men min personlige vurdering ut i fra vurderingskriteriene.

1. Førsteinntrykk

Det første man ser når man går inn på nettbutikken er en veldig stilren og enkel forside. Man ser logoen plassert oppe i venstre hjørne, så man vet man er på riktig side. Logoen en enkelt og godt plassert, og tar ikke for mye plass og oppmerksomhet. Nettsiden har forskjellige “artikler” med bilder som viser eksklusive tilbud og anbefalinger. De har en meny øverst som har flere elementer, men som samtidig er konkret så man ikke blir forvirret. Det kommer også tydelig frem at det er fri frakt på varer over 400kr.

2. Synlighet

Søk på Google [søkeord]:

[Rituals]: Kommer opp som oversiktlig og tydelig med underkategorier, og videre under plasseringer i nærheten av deg.

[ Duftlys]: Nettbutikken kommer opp som første annonse, men ikke å se i organisk søk før øverst på side 2.

[Duftpinner]: Kommer opp i annonser, og i tillegg som nummer to i organisk søk.

Rituals kommer opp i en viss grad, men kunne vært mer synlig på noen av søkene. For å bli mer synlig i organiske søk, kan de forbedre sin SEO.

3. Brukervennlighet

Dersom man ønsker et spesifikt produkt, er det enkelt å finne frem på nettsiden. De har hovedkategorier, og du kan videre kategoriesere innenfor de. Jeg synes dette kan bli litt tungvindt og mange mellomledd før du virkelig kommer frem til produktene, og i tillegg litt rotete og uoversiktlig når du kommer frem til produktene. Med dette mener jeg store bilder og anbefalinger som beveger seg. Etter min mening, litt for mye. For å se på den andre siden er det fint at de har masse informasjon om produktene, men oppsettet for dette kunne vært annerledes. Det er også positivt at man kan sortere produktene etter pris, bestselgere og alfabetisk. Du kan også søke etter produkter du ønsker.
Jeg testet også brukervennligheten, og siden er enkel å bruke også på mobiltelefoner.

4. Kjøpsprosess

Som sagt, er det fri frakt dersom du handler over 400kr. Dette er en relativt høy som du skal handle for, dersom du kun ønsker et duftlys eller en såpe. Når du handler for under 400kr, vil frakten komme i tillegg på 50kr. Retur er derimot gratis, noe som er et pluss.

Når du legger en vare i handlekurven din, vil det komme et pop-up vindu som viser din handlekurv, i tillegg viser den at du får med en gave dersom du handler for en viss sum mer. Dette kan friste noen kunder til å ta med litt ekstra. Nettsiden tilbyr flere betalingsalternativer, og viser dette tydelig med logoer.

5. Teknologi/hastighet

Jeg har også testet hvordan hastigheten er på nettsiden til Rituals, både med Google PageSpeed og Webpagetest.

På PageSpeed viste det seg at den scorer 51/100 på desktop, og at den på mobiltelefon scorer så lavt som 20/100. Grunnlaget for dette er alle bildene som er i nettbutikken. Her kan bildene som ikke blir brukt når på forsiden, vente med nedlastning slik at det går raskere å laste inn siden når du skal inn.

På Webpagetest kan vi se at det er bilder og JavaScript som øker innlastningstiden.De burde redusere mengden ubrukt javaScript, og heller utsette innlastningen frem til det trengs.

6. Kundetilfredshet

Rituals har ikke gitt tilgang for anmeldelser fra andre kunder, og har heller ingen andre kundeomtaler andre steder. Det hadde vært en fordel å ha det, da det er greit å lese hva andre synes om produktene og selve kjøpsprosessen.

7. Trygghet

Rituals har som sagt oppgitt flere betalingsmetoder som gir en god trygghet. De skriver på siden at de skal svare innen 24 timer, og du kan da kontakte de på e-post eller WhatsApp, Messenger og på telefon. Dette vil gi kundene en følelse av en trygg nettside, og at man får den hjelpen man trenger.

Ellers, så er nettsiden godt gjennomført og det fremstår profesjonelt.

8. Kundekommunikasjon

Kundekommunikasjon er svært viktig, og i dag skjer mye av dette gjennom sosiale medier. På Facebooksiden har de 1 772 109 likes, noe som er veldig bra. De poster også hyppig hver dag, både markedsføring av sine produkter og ulike konkurranser. Man kan også raskt sende de en melding.
Rituals har også en instagram profil, med ca.840 følgere. De poster også hyppig her, noe mindre enn Facebook. Innleggene deres består mye av deres produkter og hvordan man bruker de.
Både på Facebook og Instagram formidler de også andre saker de holder på med, blant annet et stort fokus på bærekraft.

Nederst på hjemmesiden deres kan man melde seg på nyhetsbrevet, og få ulike tilbud. Dette er en veldig liten del av siden deres, og kunne vært mer fremhevet

9. Priser og utmerkelser

Nettbutikken har ikke noen spesielle priser, men har en egen artikkel med ulike ting de har oppnådd. Dette blant annet sertifiseringer og oppnåelse mot deres mål.

10. Konsept og strategi

Det blir flere og flere nettbutikker, og man må sørge for å henge med i utviklingen. Rituals har et bredt utvalg av signaturdufter, noe de har hatt lenge. Dette er åpenbart noe som fungerer, og i tillegg kommer de med noen få nye dufter i noen perioder. De har også hengt seg på i utviklingen av bærekraft, noe som er veldig positivt.

Konklusjon

For å avslutte denne vurderingen, er nettbutikken alt i alt bra. Det er noen forbedringspotensiale, blant annet dette med mye “forstyrrelser” som popper opp og beveger på seg. Hadde også vært fint med mulighet for anmeldelser av produkter og andre opplevelser.

Kilder

Rituals.no

Leave a Reply

Your email address will not be published.