Oda- bærekraftskommunikasjon

Det har blitt mer og mer vanlig å handle mat på nett, for så å få det på døra. Det går raskt og det er enkelt med en stor ukeshandling som kommer rett på dørmatta. Men hadde det vært mer bærekraftig om vi gikk på butikken selv for å handle i stedet for?

Oda- Mat på døren

Oda er en virksomhet som lar deg handle matvarer på nett, og som kjører varene helt hjem til deg innen kort tid. Virksomheten har et stort fokus på miljøet og benytter seg av flere tiltak for en mer bærekraftig utvikling.

Klimamerking og klimaavtrykk

Når du skal bestille mat på nettsiden til Oda, kan du se at de har flere oppskrifter som er klimamerket. Med utgangspunkt i WWF og FN´s definisjoner, har de merket oppskrifter som har 0,1-0,5 kg CO2e utslipp.(oda.com) På denne måten, vil du som kunde vite at det du lager og spiser er litt mer klimavennlig.

Bildet tatt fra Oda.com

I tillegg til å merke oppskrifter som klimavennlige, har de også utviklet en oversikt over utslippene fra din samlede handlekurv. Ved hjelp av dette, kan du se hvilke matvarer som har høyere utslipp enn andre. Du kan videre endre varer i handlekurven for å redusere utslippene.

Eksempel på oversikt fra Oda.com

Redusering av matsvinn- Brødverket

I Norge i dag, kaster vi enorme mengder mat. Både husholdninger, restauranter, hoteller og dagligvarekjeder kaster mye brød. Hos Oda baker de brød på bestilling. De får oversikt over hvor mye brød som er bestilt, og kan bake etter dette. Dette fører til økt redusering av matsvinn, og baksten slipper ekstra tilsetningsstoffer som vanligvis tilføres dersom brød må fryses og tines opp igjen.

Levering

Transport og levering hjem til deg, forsøkes også å utføres med tanke på bærekraft. Bilene som kjører rundt med varer, får nøye planlagte ruter som gjør det mer effektivt. Dersom du kjører bil til butikken, er denne leveringen mer bærekraftig. I stedet for å kjøre flere biler frem og tilbake til butikken, er det en bil som leverer til flere. Spørsmålet er om dette for eksempel er det samme i storbyer der mange har butikken i nærheten.

Når du går på butikken selv, får du som regel plastposer. Oda leverer matvarene dine i egendesignede pappesker. En slik pappeske tilsvarer 3 plastposer fra butikken.

Kommunikasjon gjennom andre kanaler

Oda benytter seg effektivt av sosiale medier. På instagram har de en bruker der de blant annet legger ut oppskrifter og videoer som skal hjelpe deg å redusere matsvinnet.
De har også en rekke informasjonsvideoer på YouTube.

Konklusjon

Oda er en virksomhet som har et stort fokus på miljøet og bærekraft. De har en rekke tiltak for å bli mer bærekraftig, og setter søkelys på bærekraftsmålene. De har også tydelige mål for virksomheten, og når disse skal oppnås.

Dersom du ønsker å lese mer om hvordan Oda arbeider rettet mot bærekraft, kan du lese her.

Kilder: Oda.com

Leave a Reply

Your email address will not be published.