Oda- sosiale kommunikasjonsplattformer

Når du scroller rundt på nett, får du hele tiden opp annonser for ulike virksomheter. For at virksomheten skal nå ut til ønskede målgrupper og formidle det de ønsker, er det viktig at de bruker de rette sosiale kommunikasjonsplattformene.

Sosiale kommunikasjonsplattformer

Som nevnt, er sosiale kommunikasjonsplattformer viktig for virksomheter med tanke på kommunikasjon og markedsføring. Det er gjennom disse plattformene virksomheter kan kommunisere mot rettede målgrupper. Det å kommunisere gjennom slike plattformer er også med på å presentere virksomheten, bygge tillit, engasjere og markedsføre for produktet man tilbyr. Sosiale medier er de mest effektive plattformene i og med at de fleste har en smarttelefon og bruker diverse plattformer daglig.

Oda- kommunikasjon

Instagram
I Norge er det omtrent 2,5 millioner som bruker instagram, og ca.39% av disse bruker appen daglig.(Ipsos.com) Denne plattformen er derfor en av de som jeg mener Oda burde benytte seg av. På Instagram, som de fleste andre sosiale medier, er det forskjellige typer mennesker. Det vil derfor være enkelt for Oda og nå ut til kunder, og potensielle kunder. På Instagram kan man legge ut innlegg, historier og videoer. Oda har over 15 tusen følgere på Instagram, og er relativt aktive der. Her kan de nå ut med nye oppskrifter, tips og annen informasjon om deres produkter. Det går også ann for andre personer og tagge Oda, slik at flere kan finne brukeren. Man kan også se Oda i sin egen feed, som et forslag til brukere du kan følge.

Bildet tatt fra Oda sin instagram

Facebook
En annen plattform med enda flere brukere, er Facebook. Ved bruk av denne plattformen, er det garantert at kommunikasjonen når ut til målgruppen. Det kan også være med på å engasjere nye potensielle kunder, ved at man enkelt kan finne informasjon om Oda, og enkelt få tilgang på direkte kommunikasjon.

Bilde tatt av Oda sin Facebookside

Youtube
Youtube er plattformen der man kan legge ut videoer som er litt lengre. De har relativ høy seerstatistikk på sine videoer, men en stund siden de har postet noe. Jeg mener denne plattformen er noe de burde benytte seg mer av, ved å for eksempel hyppig legge ut oppskrifter og vise fremgangsmåte. De har også videoer som viser hvordan virksomheten fungerer, og hvordan du enkelt kan handle.

Oda Youtubekanal

Avslutning

Jeg har nå nevnt de sosiale kommunikasjonsplattformene jeg mener er mest relevant for Oda. Ved bruk av disse får de kommunisert ved bruk av bilder, videoer og tekst. Dette gjør det enklere å formidle det man ønsker, og det skaper et bedre inntrykk for kunder. Det er blant annet fordi man kommuniserer på andre måter enn å kun ha en tekst med masse informasjon. Man blir mer interessert dersom man får opp en video av hvordan man lager deilig gryte, og man kan enkelt finne den informasjonen man trenger. Oda har også et stort fokus på bærekraft, og ved å nå ut med hvordan de jobber og kommer med tips til hva vi kan gjøre vil hjelpe virksomheten å nå sine mål.

Kilder

https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/2021-01/ipsos_some_4._kvartal_2020.pdf

https://www.facebook.com/oda.norge/?ref=page_internal

https://www.youtube.com/c/OdaNorge/videos

https://www.instagram.com/oda.norge/

Leave a Reply

Your email address will not be published.